СИНХРОН ТАРЖИМА УЧУН МАТН ТАНЛАШ ВА УНИНГ СИФАТИНИ БАҲОЛАШ МЕЗОНЛАРИ
Kalit so‘zlar
Simultaneous interpretation, language proficiency,, multimedia resources, text authenticity, sociocultural relevance,, curriculum alignment.Annotasiya
The teaching of simultaneous interpretation is a complex system comprised of various interconnected components. In acquiring essential knowledge of simultaneous interpretation, the linguistic component of education, represented through textual materials, plays a critical role. This linguistic element includes the selection of specific linguistic, speech, and sociocultural materials. Incorporating textual materials helps enhance students’ language proficiency and supports the organization of simultaneous interpretation training. Multimedia tools, particularly video materials, are recommended as effective teaching resources in language and translation education. This study highlights the criteria for selecting appropriate multimedia resources for developing translation skills in simultaneous interpretation, with particular focus on authenticity, sociocultural relevance, thematic stability, alignment with curriculum topics, and appropriate text volume for training purposes.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati
Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: «Наука», 1981. - 139 с.
Калинина С. С. Критерии отбора аутентичных видеокурсов для обучения устной речи студентов начальной ступени языкового факультета вуза. [англ.яз.].//«Материалы международной научно-методической конференции» 12-13 декабря 2000 г. Часть 1. Минск, 2000. С. 134-136.
Комиссаров В. Н. Современное переводоведение. М.,2001. - 424с.
Носкова О. В. Телевизионное публицистическое выступление. Становление и тенденции развития. Автореферат дисс. ... канд. фил. наук. М., 1983.
Точицкая М. И. Композиционно-стилистические особенности публицистических программ ("Комментариев") белорусского телевидения. Автореферат дисс. фил. наук. М., 1995.
Шилкина Л. В. Методические основы использования средств массовой коммуникации (радио) для обучения аудированию в языковом вузе. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. М„ 1973.
Gile D. Methodological Aspects of Research. In: Eds. S. Lambert, B. Moser Mercer B. "Bridging the Gap: Empirical Research in Simultaneous Interpretation". Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins,1994, p. 39-55.