Til madaniy aloqa va muloqot vositasi sifatida
https://doi.org/10.5281/zenodo.11409585
Kalit so‘zlar
ikki tillilik, kognitiv rivojlanish, ijro etuvchi funktsiyalar, desentratsiya, ikki tilli bolaAnnotasiya
Maqolada ikki tillilikning shaxsning ijtimoiy-kognitiv rivojlanishiga ta'siri bo'yicha so'nggi xorijiy tadqiqotlarga umumiy nuqtai nazar berilgan. Yaqinda o'tkazilgan eksperimental ilmiy tadqiqotlar nafaqat bolalarning ikki tilli rivojlanishining xavfliligi haqidagi afsonani yo'q qildi, balki bu nafaqat ikki tilni bilishni ham ko'rsatdi. Qiyosiy tahlil asosida tug'ilgandan beri ikki tilli muhitda bo'lgan bolalar va kattalarning afzalliklari ko'rsatilgan. Ushbu afzalliklar, xususan, o'rganish tezligini oshirishga imkon
beradigan metallingvistik qobiliyatlarning mavjudligidadir; ijro funktsiyalarini yaxshiroq rivojlantirishda (ijroiya nazorati, e'tibor, harakatlarni rejalashtirish qobiliyati, diqqatni jamlash, ahamiyatsiz ma'lumotlarni bostirish), bir tilli tengdoshlarga qaraganda nafaqat og'zaki vazifalarni bajarish, balki har qanday faoliyatni boshqarish uchun ham muhimdir. Ikki tillilikning kognitiv desentratsiyaga, boshqa tillarni o'rganish qobiliyatiga va og'zaki va og'zaki bo'lmagan muloqotga (yuz ifodalarini, imo-ishoralarni, intonatsiyani talqin qilish) bog'liq bo'lgan yuqori darajadagi ijtimoiy sezgirlikni shakllantirishga ta'siri va
unga eng adekvat munosabatda ifodalangan. nutq va kommunikativ xatti-harakat sizning atrofingizdagilarga ham ko'rsatiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati
Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 2001. 368 с.
Ben-Zeev S. The influence of bilingualism on cognitive strategy and cognitive development Child Development. 1977. № 48 (3). Р. 1009–1018.
Bialystok E., Craik F. I. M. Cognitive and Linguistic Processing in the Bilingual Mind Current Directions in Psychological Science. Mar2010. Vol. 19. № 1. Р. 19–23.
Genesee F., Boivin I., Nicoladis E. Talking with Strangers: A Study of Bilingual Children’s Communicative Competence Applied Psycholinguistics. 1996. № 17. Р. 427–442.